Review Techart adapter LM-EA7

Autofocus op een Sony A7 series camera met manual focus lenzen? Het wordt tijd om dat eens grondig te testen! Als dit goed werkt is het echt een ideale combinatie. Ik ga een romantisch weekend naar Kasteel Vaalsbroek in Vaals en wil niet teveel meeslepen, altijd met hele grote camerasets op stap is niet zo goed voor de relatie.

Deze keer neem ik mee:

Dit is echt een ideale set om met Full-frame op hoog niveau te fotograferen, terwijl het lijkt of je niets bij je hebt. De set bestaat uit een adapter met een lens op de camera en in iedere jaszak een andere lens. De combinatie van de drie brandpuntafstanden maakt dat je fotografisch prima uit de voeten kan.

Hoe werkt het nou?

Als je met een autofocuslens op een autofocuscamera scherpstelt, verandert de afstand van de lenzengroep tot de sensor in de camera. Deze adapter doet eigenlijk precies hetzelfde, alleen verandert hier de complete afstand van de lens tot de sensor. Hoe het werkt? Nou heel eenvoudig. Je plaatst de lens (ingesteld op oneindig) op de adapter en laat de camera het werk doen. De adapter verplaatst de complete lens een paar mm naar voren of naar achteren, afhankelijk van de in te stellen afstand. Uiteindelijk kan de adapter 4,5mm in- en uitschuiven.

Wanneer werkt het wel en niet?

De autofocusmeting werkt op basis van fasedetectie sensoren in je A7 camera en dit maakt direct duidelijk dat de adapter uitsluitend werkt op de A7 II, de A7R II, de A7S II en de A6300. In goede lichtomstandigheden werkt de adapter net zo goed als een ‘normale’ lens, met als enige verschil dat je bij gebruik van de adapter het beste resultaat krijgt bij meting bij volle diafragma opening. Verder zijn er nog wel een paar dingen die je moet weten.

  • De fasedetectie sensoren zitten middenin de sensor van je A7 camera. Je kan dus alleen goed scherpstellen in het midden van het beeld. Op je camera kun je het aantal AF meetpunten vergroten of verkleinen. De beste stand is die met gebruikmaking van de meeste punten.
  • Je kan nog steeds gebruik blijven maken van de AF-S en AF-C mode van je camera.
  • Gezichtsherkenning blijft werken.
  • De adapter is geschikt voor alle lenzen met de Leica M vatting en dus ook van lenzen met een andere vatting die je eerst met een adapter omzet naar Leica M vatting.
  • Bij slechte lichtomstandigheden heeft de adapter duidelijk moeite met scherpstellen.
  • Voor snelle scherpstelling heb je veel licht nodig of moet het diafragma volledig open staan.
  • Bij lange lenzen (meer dan 50 mm) kan je met gebruikmaking van de adapter niet meer zo dichtbij scherpstellen als je normaal zou kunnen met zo’n lens. Hier is echter wel een oplossing voor. Stel de lens handmatig in op een meter of 2 en de dichtbijstand wordt weer bereikt.










Een klein probleem

Je camera kan niet meer op een statief. De adapter steekt aan de onderkant een flink stuk uit waardoor je snelkoppelingsplaat van je statief niet meer op de camera past. Met speciale hulpstukken zoals een L-bracktet is dit wel op te lossen, maar ik had er bij het weggaan niet aan gedacht dus stond ik mooi voor joker met mijn statief.

Je gaat heeeeel veel batterijen verbruiken.

De A7 serie staat natuurlijk al bekend als een camera met kleine accu’s en een relatief hoog stroomverbruik, maar met gebruik van deze adapter gaat het wel heel snel. Daar kwam ik achter toen ik ‘s morgens in het bos de hond uitliet, een prachtig lichtspel zag en een lege accu had. Ik had de dag daarvoor slechts 35 foto’s gemaakt. Snel terug naar het hotel, volle accu erin en terug naar het bos.

Achteraf blijkt er een verklaring te zijn voor het batterijverbruik. Ook als de camera uit staat verbruikt de adapter stroom, een soort standby stand. De oplossing is simpel maar vervelend. Als je stopt met fotograferen haal je de batterij even uit de camera en stopt hem direct weer terug. Wellicht dat bij een komende softwareupdate van de adapter dit ‘probleem’ aangepakt wordt.

Nu we het toch over software hebben...

De firmware van de adapter kan geupgrade worden, ze bedenken steeds meer functionaliteit. Upgraden doe je met je camera, de adapter en je telefoon met de Techart app. Daarnaast kun je veel basisinstellingen in de adapter veranderen en/of opslaan. Deze basis veranderingen doe alleen met je camera.

Beeldstabilisatie aanpassen aan de gebruikte lens

Je camera heeft een ingebouwde 5-assige beeldstabilisatie. Normaal weet de camera welke lens erop zit, maar met de adapter is dat natuurlijk niet automatisch het geval. Je kan dit echter wel aan je camera vertellen. Plaats de adapter op je camera, stel het diafragma op je camera in (heeft natuurlijk geen nut maar is nodig voor het kalibreren) en druk op de ontspanknop. De lens is nu opgeslagen in de camera en de beeldstabilisatie is gekalibreerd. Hieronder een lijstje F-stops met de daarbij horende lenzen.

F11 Brandpuntafstand lens 15 mm
F13 Brandpuntafstand lens 18 mm
F14 Brandpuntafstand lens 21 mm
F16 Brandpuntafstand lens 24 mm
F18 Brandpuntafstand lens 25 mm
F20 Brandpuntafstand lens 28 mm
F22 Brandpuntafstand lens 35 mm
F25 Brandpuntafstand lens 50 mm
F29 Brandpuntafstand lens 90 mm
F32 Brandpuntafstand lens 135 mm

Met de app kun je deze waarden veranderen. In mijn geval had ik een 28mm, een 35mm en een 85mm mee. Door de F stops via de app toe te wijzen aan deze drie lenzen had ik dus F11 voor de 28, F13 voor de 35 en F 14 voor de 85 mm. Het scheelt een hoop draaien aan de F-stop knop op de camera bij het wisselen van de lenzen.

Parkeerstand van de adapter veranderen.

Best handig om te doen. De parkeerstand van de adapter is normaal gesproken volledig ingetrokken, echter deze stand kun je veranderen en dat is best handig. (Zodra je de autofocus op de camera uitzet gaat de adapter naar de parkeerstand).

F36 Adapter volledig ingetrokken
F40 Adapter volledig uitgeschoven
F46 Adapter laten staan op zijn huidige positie

Zelf had ik voor mijn trip F40 ingesteld en dat bleek erg prettig. Je hebt dan namelijk standaard een tussenring van 4,5 mm op je camera zitten en dat betekent dat je met iedere lens handmatig veel dichterbij kan scherpstellen dan normaal. Maar ‘ieder voordeel heb zijn nadeel’ en dat is ook hier het geval. Om de setting te activeren moet je met je diafragma helemaal naar F40 - een foto maken - en weer terug naar open diafragma. Als je dan zoals ik de pech hebt dat je in de A-stand aan het werk was, dan duurt het belichten van die F40 foto wel heel lang en sta je jezelf te verbijten gedurende al die tijd. Op M zetten voor je dit doet is beter maar je vergeet wel eens iets in het veld. Ik zie weer een upgrade komen.

En nu de praktijk en de conclusie

Twee dagen rondstappen met deze adapter op een prachtige camera en mooie Carl Zeiss lenzen is zeker geen straf. De autofocus werkt goed, de lenzen zijn fantastisch en de Sony A7R II is uitsluitend in superlatieven te beschrijven. Valt er dan niets te zeuren? Ja, natuurlijk wel. De adapter verbruikt relatief veel stroom, ermee vertrouwd raken met al die F instellingen vereist wat tijd en je camera kan niet meer eenvoudig op een statief. Echter, de grote pluspunten doen al dit geneuzel vergeten. Je werkt met een Fullframe camera van fantastische kwaliteit en drie perfecte lenzen terwijl je nog steeds alles in je jaszakken kan opbergen. Als je vaak en veel fotografeert zoals ik, ga je dit steeds meer waarderen (en je vrouw ook). Voor mij dus een hebben, hebben hebben ding en vijf uit de vijf sterren.

Als scherp ook echt scherp moet zijn

De Carl Zeiss lenzen staan natuurlijk bekend om hun uitstekende kwaliteit, scherpte en bokeh. Juist dit soort lenzen vinden in de Sony A7R II camera hun perfecte vriendje, want deze camera kan de kwaliteit meer dan uitstekend aan.

De Carl Zeiss Tele-tessar 4.0/85 met de Techart adapter op de Sony A7R II. De 1:1 weergave toont duidelijk de uitstekende kwaliteit

De Carl Zeiss Distagon 1.4/35 ZM, is geheel vertekeningsvrij en geeft prachtige scherpe beelden. De 1:1 weergave toont duidelijk de uitstekende scherpte.

Twee dagen op stap met drie Carl Zeiss lenzen en een Sony A7 R II.

Het weer zat helaas niet mee, de tijd van het jaar overigens ook niet, maar de foto’s geven wel goed weer wat je al wandelend met de hond en twee lenzen in je jaszak onderweg tegenkomt.

28 mm

35 mm

85 mm

Ed Dorrestein

Fotograaf / Safarigids

Ed Dorrestein heeft een passie voor natuur- en wildlife fotografie. Hij is zijn carrière in 1984 begonnen als trouwfotograaf, waarna hij jarenlang werkzaam is geweest binnen de camerabranche (waaronder als mede-eigenaar van Cameraland). Ed heeft tevens ruime ervaring als safarigids en gaat nog steeds jaarlijks reizen en fotograferen in Afrika. Hij test regelmatig camera's en schrijft en vertelt daar uitgebreid over.