Review Sirui Bi-Color LED CS100B

Review Sirui Bi-Color LED CS100B

Review Sirui Bi-Color LED CS100B

Het is min of meer gebruikelijk om in een fotostudio een flitsinstallatie te hebben om het model of het product te verlichten. Cameraland levert ook continu LED licht van het bekende merk Sirui. Is deze set een alternatief voor de traditionele flitsset? Lees verder en je weet of dit wat voor jou is.



Flitslicht versus LED continu licht in de studio

De studio flitsers zijn meestal voorzien van een softbox, hierdoor wordt het licht zacht. De flitsduur is kort, beweging wordt bevroren. En omdat de hoeveelheid (regelbare) licht hoog is kan je bij lage ISO’s werken. Ook sterk diafragmeren om veel scherptediepte te krijgen is goed mogelijk. Een flitskop heeft een zogenaamd instellicht, deze schijnt altijd en schijnt feller naarmate de flitskop meer licht moet geven. Het instellicht is echter tamelijk lichtzwak, de AF van niet alle camera’s kan er goed mee overweg. Ook valt het niet mee om het beeld, voordat je de foto maakt, goed te beoordelen, vooral als je met een reflectiescherm werkt. Een flitsmeter of het maken van proefopnamen is de oplossing.

Bij continulicht, zoals de hier geteste Sirui, heb je altijd het ingestelde licht en je hebt dus geen apart (zwak) instellicht. Je ziet precies wat je aan het doen bent, wel zo fijn als je heel nauwkeurig bijvoorbeeld een Rembrandt driehoek wilt hebben. Het histogram van de camera gebruik je om te controleren of de belichting correct is. Het maximale vermogen is echter wel minder dan het maximale vermogen van een flitsinstallatie.

Alle foto's in dit artikel zijn geschoten met een Canon EOS R6 Mark II.

De Sirui Bi-Color LED CS100B, veel compacter kan het niet

De Sirui Bi-Color LED CS100B is opvallend compact en licht gebouwd en het huis is voorzien van de standaard Bowens vatting. Softboxen en andere toebehoren zijn dus uitwisselbaar, wel zo handig! Toch zie ik een verbeterpuntje, het kantelpunt is niet slim gekozen. Wil je de Sirui met softbox meer naar boven of juist meer naar beneden kantelen, dan zal je tijdens de verstelling de softbox goed moeten ondersteunen, anders klapt het zaakje naar beneden. Het aandraaien van de wartel gaat overigens wel heel gemakkelijk.


De bediening, lekker eenvoudig

De bediening is kinderlijk eenvoudig. Achterop zit een aan/uit schakelaar en met de ene draaiknop stel je de kleurtemperatuur in en met de andere het vermogen. Jammer dat het displaytje met de ingestelde waarden zo klein is. Wat in de studio direct opvalt is de grote rust die er heerst. De ventilator van de Sirui maakt heel weinig geluid en het kenmerkende ploppende geluid van de flitsbuis die afgaat is geheel afwezig. Wat een heerlijke stilte in je studio!


De Sirui Octabox type RGX105

In de studio wil je, in het algemeen, zacht licht hebben en daar gebruik je een softbox voor. Hoe groter de softbox is, en hoe dichter de softbox bij het model staat, hoe zachter het licht wordt. In dit geval maken we gebruik van de Sirui Octabox type TGX105. Het licht is heel mooi zacht en het verschil wat betreft zachtheid is met een 130cm Octabox te verwaarlozen. De constructie ziet er degelijk uit. Het in elkaar zetten is een foefje waarbij je precies op de juiste manier wat kracht moet zetten.


Voldoende zacht licht, dat is wat we nodig hebben

Bij mijn camera, een Canon R6 Mark 2, maakt het, wat betreft ruis, niet heel veel uit of ik bij 400 of bij 800 ISO werk. Vanwege mogelijke beweging van het model wil ik het liefst geen langere sluitertijd dan 1/125 seconde gebruiken. En houd je je aan de klassieke regel ‘ogen scherp, neus scherp, oren onscherp’ dan is f/5.6 – f/8.0 bij full frame een goede waarde. Zoals je kan zien op de foto’s, het licht is heel mooi zacht!

Sirui LED in de praktijk

De hier getoonde foto’s zijn gemaakt met 2 LED Sirui lampen, vaak 1 als hoofdverlichting en 1 om het contrast wat te verlagen of om het haar uit te lichten. Werken met continu licht betekent kijken. Je loopt met de Sirui lamp die als hoofdverlichting fungeert in de hand vlakbij het model. Tijdens het verplaatsen kijk je wat het licht doet met het model en je zet daar de lamp neer wanneer de uitlichting naar wens is. De tweede lamp, met minder vermogen, plaats je op dezelfde manier, je blijft kijken naar het model tijdens het verplaatsen. Proefopnamen maken, om te controleren of de opstelling en instellingen goed zijn, zijn overbodig geworden.

Vaak gebruik ik in de studio ook nog een reflectiescherm op een statief om het contrast te beheersen. Kortom, je aandacht tijdens een shoot gaat bij continu licht veel meer naar het model en veel minder naar de techniek in de vorm van verlichting en belichting. Daarnaast vind ik het fijn verlost te zijn van flitsbuizen die ploppend hun werk doen.


Continulicht en productfotografie

Net zoals bij modelfotografie heb je bij productfotografie een bepaald idee dat je wilt uitwerken. Bij modelfotografie begint een shoot met een moodboard, in dit geval had ik als idee dat printerinkt van een paar flessen printerinkt wat doorschijnend zou worden. Wel zou de tekst op de etiketten goed leesbaar moeten zijn.

Bij een traditionele flitsinstallatie zou ik diverse proefopnemen moeten maken om de juiste plaats van de lampen te bepalen en om de juiste verhouding van het vermogen van de ene en de andere flitslamp in te kunnen stellen. In dit geval heb ik de flessen neergezet, de compositie bepaald en kijkend naar de flessen de linker lamp neergezet, op vol vermogen. Vervolgens heb ik de tweede lamp, op heel gering vermogen, er tegenover gezet om het gewenste resultaat te krijgen.


Conclusie

Wat een gemak om met de Sirui LED in de studio te werken! De Sirui geeft voldoende licht om bij heel acceptabele ISO waarde, sluitertijd en diafragma goed te kunnen werken. Wil je bij heel lage ISO waarden werken i.c.m. korte sluitertijd en klein diafragma dan is de Sirui minder geschikt. De hoeveelheid licht van de Sirui is heel goed regelbaar en doordat het continu licht is zie je precies wat je doet; proefopnamen maken is eigenlijk niet meer nodig. Het licht, met de Sirui softboxen, is mooi zacht. Het display had iets groter gemogen en het kantelen, door een ander kantelpunt te kiezen, zou gemakkelijker kunnen. Al met al een aanrader als je een mooi resultaat wilt bereiken in de fotostudio.



Geplaatst in:
Anno Huidekoper
Fotograaf

Anno Huidekoper noemt zichzelf een mensenfotograaf, zowel in de studio als op straat. "Mensen boeien mij. Mensen vormen dan ook de rode draad door mijn fotografie. Op een groot deel van reclamefoto's die ik maak staan mensen. En een landschap wordt voor mij pas interessant als daar iets van een mens zichtbaar is."