Action cams: GoPro versus Sony

David versus Goliath

Op internet zijn veel reviews te vinden over de prestaties van de GoPro en de Sony action cams. Wat hier vaak echter niet uit voortkomt is dat Sony een heuze "David" op de markt heeft gezet die wanneer we de loep er op zetten het wint van de GoPro (Goliath)

De strijd op de markt voor action cam. wordt steeds feller, met twee spelers in de hoofdrol: GoPro en de Sony. We onderwerpen beide merken aan een kritische test.

In dit artikel laat ik zien hoe we de testwinnaar hebben beoordeeld en waarom we dit vinden. Voorbeeld filmpjes van Cameraland medewerker Bart Bel's hobby rallycross tonen de beeldkwaliteit en bevestigingsmogelijkheden / tips van deze camera's en beide merken.

Wat ons opviel na het bekijken van enige reviews over deze fantastische producten, is dat Sony slechts een fractie van de markt in handen heeft waar GoPro als absolute marktleider met kop en schouders bovenuit steekt. De waarheid hierachter is dat GoPro de eerste was die succes boekte met action cams waar Sony pas veel later haar modellen op de markt wist te zetten. Nu we wat maanden verder zijn heeft ook Sony vrijwel alle belangrijke accessoires geïntroduceerd en is het een heuse concurrent geworden. Sterker nog wij vinden de Sony zelfs nóg beter in zijn algemeenheid.

Wat zijn action cams ?

action cams zijn kleine en lichte (video)camera's bedoeld voor het filmen of fotograferen van actie. Met actie bedoel ik specifiek (extreme) sporten waar je normaal geen camera aan zal wagen. De toestellen zijn dan ook, mits in de juiste behuizing, volledig waterdicht en kunnen tegen een stootje.

Door een groot aanbod aan montage accessoires kan de gebruiker de camera's aan vrijwel alles bevestigen. Denk hierbij aan een stuur van een (motor)fiets, helm, ski, snowboard etc.. Nu zullen mensen al gauw denken 'Waterdichte camera's die tegen een stootje kunnen bestaan al'. Dit klopt natuurlijk, denk bijvoorbeeld aan de Tough lijn van Olympus, de AW modellen van Nikon, de PowerShot Dxx modellen van Canon, de FT-modellen van Panasonic etc.. Deze modellen zijn hetzelfde als de meeste compacts alleen dan robuust uitgevoerd zodat ze tot 5 a 15 meter onder water kunnen. Ook kunnen ze een val overleven van 1 tot 2 meter. Wat echter ontbreekt zijn de accessoires om de camera te bevestigen aan bijvoorbeeld een helm, daarnaast is het hele design van action cams kleiner, gestroomlijnder, lichter en past het veel beter bij de wensen van iemand die vanuit leuke en lastigere perspectieven wil filmen.

Wat is perspectief?

Perspectief is hetgeen dat we zien. Zoals wij als mensen tegen de wereld aankijken noemen we het 1e persoonsperspectief of POV (Point of View). De meeste compactcamera's houden we voor ons in de hand. Dit lijkt hetzelfde, alleen dit is het niet. We hebben in dit geval te maken met het kijkpunt van onze ogen en het kijkpunt waarop we onze camera richten. Twee kijkpunten dus. Als ik een action cam aan een helm bevestig en om me heen kijk door mijn hoofd te bewegen, filmt de camera mijn blikveld als perspectief. Ook kan ik de camera bevestigen aan bijvoorbeeld de wielkas van een auto om vanuit dit standpunt op te nemen.

Beeldstabilisatie

Beide merken hebben twee instellingen. Circa 120° of 170°. Omdat de Sony modellen zijn uitgerust met een digitale beeldstabilisatie, kan deze alleen gebruikt worden op 120°. Digitale beeldstablisatie gebruikt een klein deel van de beeldhoek om trillingen op te vangen. Optische beeldstabilisatie gebruikt daarentegen een ruimere behuizing van het objectief om de lenselementen een contrabeweging te kunnen laten geven. Omdat optische stabilisatie gevoelig is voor trillingen en hierdoor zelfs kapot kan gaan wordt dit niet op action cams gebruikt.

Hoe bedien je ze dan zonder scherm?

De camera's hebben dan wel geen LCD-scherm waarmee te filmen is, toch laten ze zich eenvoudig bedienen door een totaal van 2 of 3 knoppen op de behuizing. De belangrijkste is de record knop waarmee de film gestart of gestopt kan worden.

Zoals voor de meeste foto en film camera's geldt: De nabewerking is belangrijk. Zeker bij deze camera's omdat er voor 80% aan onzin gefilmd wordt. Als voorbeeld een motorrit. Bij vertrek zet je het toestel aan en druk op je record. Bij de eerste rustpauze stop je de camera. Het resultaat is hier een saai beeld met enkele spannende actiescènes. In de nabewerking kunnen allerlei zaken gecorrigeerd worden zoals het beeld wat op de kop staat omdat de camera per ongeluk verkeerd om gemonteerd was. Ook kunnen alle saaie stukken er tussenuit geknipt worden zodat alleen de actiemomenten overblijven.

Voor een nog professionelere look is het handig om met meerdere camera's verschillende beeldhoeken te filmen. Ook dit kan in de montagesoftware aan elkaar gemonteerd worden zodat er een spannende film ontstaat!

Design

Het design is behoorlijk verschillend. GoPro heeft met haar nieuwste modellen de toestellen nogal vierkant gemaakt. Dit is voor de beeldkwaliteit onder water erg gunstig, omdat de lens en de waterdichte behuizing vlak zijn. Het beeld kan anders gaan spiegelen of vertekenen. Een groot voordeel met de vorige generatie GoPro's is dat ze kleiner en lichter zijn en minder stroom verbruiken.

Sony heeft daarentegen een meer gestroomlijnd design. Dit is voor alles wat snel beweegt gunstiger. 200 KM/h op de motor met een camera aan de zijkant van de helm is een stuk prettiger als deze de rijwind beter geleidt. Het topmodel, de AS100V is van zichzelf al spatwater- en stofbestendig en kan tegen een stootje. Doordat er niet direct een stevige behuizing nodig is, kan geluid veel beter opgenomen worden. Geluid zal niet veel mensen aanspreken die met dit soort camera's werken, omdat dezelfde rijwind uit het voorbeeld hierboven niet bepaald prettig is om aan te horen. Gaat de camera wel te water dan kan de standaard behuizing (die meegeleverd wordt) tot 5 meter diepte en een speciale duikers behuizing kan zelfs tot 60m diepte. Deze heeft uiteraard een vlak gedeelte waar het lensje achter komt.

Specificaties vergeleken

Wat specificaties betreft verschillen de camera's en de onderliggende modellen nogal. Hieronder een overzicht van beide merken en de onderliggende modellen. Per modellen zijn er ook nog verschillende uitvoeringen zoals de 'Bike-Edition' die wordt geleverd met de nodige klemmen om de action cam op een stuur te bevestigen of de 'Remote Kit' waarbij de action cam wordt geleverd inclusief een afstandsbediening . De verschillen hierin zijn enkel de meegeleverde accessoires en zal ik daarom niet behandelen in dit artikel.


Sony GoPro
HDR-AS100 HDR-AS30 HDR-AS15 Hero3+ Black Hero3+ Silver Hero3 White
Beeldsensor 1/2.3" 1/2.3" 1/2.3" 1/2.3" 1/2.5" 1/2.7"
Filmresolutie 1080p-60fps / 720p-120fps / 720p-240 fps 1080p-60fps / 720p-120fps 1080p-60fps / 720p-120fps 1080p-60fps / 960p-100fps / 720p-120fps 1080p-60fps / 960p-60fps / 720p-120fps 1080p-30fps / 960-p30fps / 720p-60fps
4Kp-15fps / 2.7Kp-30fps / 1440p-48fps
Fotoresolutie 13,5mp 11,9mp 2mp 12mp / 30fps burst 10mp / 10fps burst 5mp / 3fps burst
Wi-Fi Ja Ja Ja Ja Ja Ja
GPS Ja Ja Nee Nee Nee Nee
Beeldstabilisatie Ja Ja Ja Nee Nee Nee
Beeldhoek 170° of 120° 170° of 120° 170° of 120° 170° of 127° 170° of 127° 170° of 127°

Specificaties uitgelegd

Natuurlijk is alles af te lezen in de tabellen hierboven, niet alles zal echter direct duidelijk zijn. De beeldsensoren zijn bij alle modellen van Sony even groot als het topmodel van GoPro. Dit betekent dat de beeldkwaliteit van de goedkoopste Sony al net zo goed is als de beste GoPro. Dit maakt Sony de beste keus als prijs/ kwaliteit verhouding het belangrijkste uitgangspunt is. Is puur beeldkwaliteit het belangrijkste, dan staat de duurste van allemaal bovenaan. De GoPro Hero3+ Black is met filmmogelijkheden in 4K de beste. Processorkracht blijft achter, want in deze resolutie kan het apparaat maar 15 beelden per seconde filmen en maakt het dus ongeschikt voor beweging.

Tegenwoordig worden alle opname apparaten steeds uitgebreider als het om resolutie gaat. Fotocamera's krijgen meer megapixels en videocamera's gaan richting 4K of Ultra HD kwaliteit. Deze resolutie is maar liefst 4x zo groot als 1080P of Full HD kwaliteit. 4K is in de volksmond ruwweg bioscoopkwaliteit te noemen. Ook zijn de filmbestanden die de camera genereert op het geheugenkaartje 4x zo groot. Zoals alle digitale foto- of filmcamera's zegt dit nog niet bijzonder veel het uiteindelijke plaatje. De beeldsensor en het gebruikte objectief blijven altijd belangrijker.

Dat de GoPro Hero3+ Black in 4K filmen kan is zacht gezegd uniek te noemen voor een kleine €500. Geen enkele andere filmcamera kan dit in dit prijssegment.

Beeldresolutie

Een hogere resolutie zorgt voor meer materiaal om mee te werken zodat het beeld op een grotere monitor of televisie prettig blijft om te aanschouwen. Ook is het mogelijk om in de montage een deel van het gefilmde beeld te gebruiken. Het nadeel is dat een hogere resolutie veel grotere bestanden maakt en dus veel meer processorkracht nodig heeft. Het aantal beelden per seconde waarop de camera filmen kan gaat achteruit en maakt actieopnames stoterig in plaats van vloeiend. Ook is het geheugenkaartje sneller vol en is een krachtige PC nodig om de beelden te monteren.

Frames Per Second (Beelden Per Seconde)

Welke opname-modi geschikt is voor welke situatie is dus sterk afhankelijk van wat er opgenomen gaat worden. Voor razendsnelle actie is minstens 60 FPS nodig om dit vloeiend op te kunnen nemen. Om deze actie ook nog langzaam én vloeiend af te kunnen spelen is 120 FPS of meer nodig. Hoe meer beelden per seconde hoe langzamer en vloeiender het beeld kan worden afgespeeld. De nieuwste Sony is hier sterk in het voordeel met het topmodel wat maar liefst 240 fps kan filmen.

Balans

Zoals veel fotografische of filmische aspecten staan deze twee specificaties in evenwicht met elkaar. Meer resolutie betekent minder beelden per seconde en vice versa. Gebruik je de camera om een landschap te filmen en pan je langzaam, rustig en vloeiend, bijvoorbeeld vanaf een statief is de 4K stand met 15FPS goed te gebruiken voor de hoogste resolutie. Voor alles wat beweegt is deze stand onprettig om naar te kijken omdat het beeld gaat stotteren. De beste keus voor de meeste (bewegende) onderwerpen is voor de beste balans bij beide merken 1080P met 60 FPS.

Conclusie

Na een stukje theorie over wat de verschillende specificaties nu precies betekenen, is het tijd om een winnaar aan te wijzen. De meesten zullen denken dat dit GoPro is met z'n 4K mogelijkheden, wat absoluut fantastisch is. Tóch kiezen wij voor Sony omdat zelfs het voordeligste model een grote sensor heeft, beeldstabilisatie heeft, de accu langer mee gaat, een logischer gestroomlijnd design heeft en GPS heeft. Alle modellen kunnen op een statief geplaatst worden zonder dat er een accessoire gekocht dient te worden. Ook is het topmodel goedkoper en kan zonder behuizing ook al tegen een stootje en spatwater!

Al deze voordelen bij elkaar én een fors goedkopere aanschafprijs (ruim €50) maakt de actions cams van Sony een duidelijke winnaar.


Nog niet overtuigd? Klik hier voor een uitgebreide test en vergelijking van maar liefst 11 van de meest populauire action cams van dit moment.

Cameraland

Cameraland is een fotozaak gevestigd in Alkmaar. Je vindt bij ons praktisch alles op het gebied van fotografie en video. High end spiegelreflexcamera's, handige systeemcamera's, compactcamera's, camcorders, action cams, objectieven, filters, fototassen en allerlei accessoires; we hebben alles!

Cameraland is echter nog veel meer dan een winkel met een geweldig assortiment aan camera's en aanverwante artikelen. Wij bestaan al sinds 1987 en onze medewerkers hebben jarenlange ervaring in de fotohandel en zijn bijzonder gepassioneerd over fotografie. Wij weten echt waar we het over hebben en delen graag onze kennis en ervaring met onze klanten.